Doświadczenia MOCO w obróbce drewna sięgają 1865 roku i odzwierciedlają pracę i rozwój pięciu pokoleń pracowników i właścicieli firmy.
W tym czasie cała firma, liczba pracowników oraz oferta produktów stale się rozrasta.
Wysokie nakłady na inwestycje w maszyny, budynki, infrastrukturę, najnowsze technologie, ochronę środowiska oraz organizację struktury sprzedaży opłacają się.
Z czasem MOCO stało się jednym z wiodących producentów drewna profilowanego w regionie – nasze produkty dostępne są niemal w całej Europie. Najważniejsze jest dla nas zawsze zadowolenie klienta.
Obecnie należą do nas trzy nowoczesne zakłady produkcyjne, w których powstają najwyższej jakości wyroby z litego drewna oraz farby i lakiery do drewna.
Za obsługę rynku polskiego odpowiada nasze biuro handlowe we Wrocławiu oraz zakłady produkcyjne zlokalizowane w Ammelshain koło Lipska w Saksoni. Zakłady w Ammelshain otworzyliśmy w 1991 roku przejmując część dawnego przedsiębiorstwa handlu drewnem „Holzhandel Leipzig GmbH” – tam kontynuowane są najlepsze tradycje.
Oprócz zakładów produkcji drzewnej w Ammelshain, Ulm oraz Gessertshausen należą do nas również zakłady produkujące farby, oleje i impregnaty do drewna PINUCOLOR. Dzięki temu oprócz wyrobów z drewna możemy zaoferować naszym klientom również środki do jego ochrony i upiększenia.
Rozwój naszej firmy i palety produktów w datach:
1865
1. sierpnia 1865 firma J.A. Molfenter GmbH & Co. KG została zarejestrowana w rejestrze handlowym jako przedsiębiorstwo zajmujące się sprzedażą drewna z siedzibą w Ulm i filią w Eugendorf.
1883
Po 18 latach tartak w Eugendorf zostaje zamknięty ze względu na zmniejszenie się poziomu energii wodnej. Jeszcze w tym samym roku zostaje zakupiony grunt w Markt Schwaben koło Monachium, na którym powstaje kolejny tartak zaliczany wkrótce do największych zakładów w Bawarii.
1898
Oferta materiałów wykończeniowych obejmuje deski podłogowe, futryny i obicia drzwiowe, boazerie ścienną i sufitową oraz listwy ozdobne o najróżniejszych przekrojach.
1899/1900
Kolejne pokolenie właścicieli firmy nabywa nowy teren w miejscowości Ulm. Zbudowany zakład zostaje wyposażony w najnowsze szwedzkie strugarki i piły taśmowe. W związku z intensywnym rozwojem przemysłu na przełomie wieków z roku na rok zwiększa się popyt na drewno. W tym czasie import surowca rozszerza się na Szwecję, Finlandię i Rosję.
1900
Zostaje zwiększony import drewna. Specjalnie do celów strugania sprowadza się drewno ze Szwecji, Finlandii i Rosji. Z Ameryki Płn. importuje się Oregon Pine i Pitch Pine szczególnie nadające się do wykańczania wnętrz.
1914
Lite drewno jest najczęściej używanym materiałem w budownictwie i przemyśle meblarskim. W momencie wybuchu pierwszej wojny światowej osiąga swoją największą popularność. Szeroka oferta składa się z surowych desek, bali, kantówek oraz z czterostronnie struganego drewna iglastego na podłogi, boazerii sufitowej i ściennej, fasad itd. Towar kupują rzemieślnicy, stolarze i cieśle, a największe ilości kupują hurtownie w Badenii, Hesji, Alzacji i Lotaryngii, Nadrenii i Palatynacie.
1920
Zakład w Markt Schwaben zostaje całkowicie oddzielony od zakładu w Ulm.
1920
Nowość na rynku: sklejka w formie płyt okleinowych i stolarskich dzięki dobrym właściwościom technicznym i łatwej obróbce szybko zyskuje popularność, przede wszystkim w przemyśle meblarskim i rzemiośle ciesielskim.
1927
Zakup tartaku bawarskich zakładów drzewnych „Bayerische Holzindustrie- und Vertriebsaktiengesellschaft“ w Gessertshausen koło Augsburga, z myślą o zaopatrywaniu w produkty firmy Molfenter całego regionu Bawarii i państw ościennych.
1944
Podczas drugiej wojny światowej, 9. sierpnia 1944 r., zakład w Ulm zostaje kompletnie zbombardowany.
1946/47
Odbudowa zakładu w Ulm.
1955
Klasyczne hurtownie drewna, które zaopatrywały się do tej pory w sortowaną według jakości i rozmiarów tarcicę w mniejszych tartakach i odsprzedawały towar miejscowym składom drewna, tracą na znaczeniu w wyniku rozwoju motoryzacji. Jest to pierwszy krok ku stolarniom przemysłowym.
1955
Przez złą koniunkturę rynkową w dziedzinie drewna zostaje podjęta próba rozszerzenia asortymentu przez import wysokojakościowych rodzajów drewna z Afryki i Azji.
1964
W wyniku powrotu ludzi do naturalnego materiału, jakim jest drewno, wzrasta popyt na świerk i sosnę oraz drewno bezsęczne, jak red pine, hemlock, sosnę brazylijską oraz twarde drewno, jak mahoń sipo i ramin.
1968
Zakup stolarni przemysłowej w porcie w Karlsruhe. Firma PINUS jest samodzielnym przedsiębiorstwem, jednakże poprzez wspólników pozostaje mocno związana z MOCO w Ulm.
1970
Popyt na drewno lite nie maleje. Hitem staje się deska profilowana „Schattennut” 12,5 x 96 mm, której udział w rynku wynosi prawie 70%. Zestawienie nowych norm DIN dla tego produktu oraz opracowanie starszych norm utwierdzają jego renomę. Rosnący rynek sprawia, że Molfenter rozprowadza swoje produkty na południu Niemiec i za sąsiednią granicą wyłącznie za pośrednictwem składów budowlanych.
1979
Pierwsza publikacja norm jakości w DIN 68 126 część 3. Godną uwagi innowacją jest mechaniczna obróbka powierzchni drewna profilowanego poprzez szlifowanie i lakierowanie.
1981
Ze względu na rachunek ekonomiczny tartak w Ulm w połowie roku zostaje zamknięty i rozbudowuje się stolarnię.
1983
Rozbudowa przedsiębiorstwa w Ulm i zakup obecnego budynku administracyjnego.
1990
Firma PINUFIN GmbH otrzymuje własny zakład przy Molfenter w Ulm. Uszlachetnianie i malowanie powierzchni drewna profilowanego staje się przez to sprawniejsze, a realizacja zamówień łatwiejsza.
1991
MOCO przejmuje część zakładu byłych składów drewna Holzhandel Leipzig GmbH – tartak i stolarnię Ammelshain. Tutaj kontynuuje się tradycję, a zakład od podstaw zostaje wyposażony w najnowocześniejszą technikę.
1997
MOCO otrzymuje Nagrodę za innowację w dziedzinie drewna od Związku Niemieckich Składów Drewna za profil fasadowy VARIANT.
1999
Profil fasadowy MULTI-FIX zostaje wprowadzony na rynek w dwóch wariantach: świerk skandynawski i modrzew syberyjski.
2000
MOCO znów zaznacza swoją obecność nowym profilem fasadowym. Zostaje zaprojektowany profil RHOMBO, który świetnie trafia w ducha czasu.
2003
Wprowadzony zostaje kolejny nowy profil fasadowy. Nazywa się Rundblockwand. Specjalnie z przeznaczeniem dla profili fasadowych do oferty trafia farba lazurowa o szarym odcieniu. W ten sposób fasadzie od razu nadaje się równomierny odcień szarości.
2003
MOCO rozpoczyna sprzedaż swoich produktów na rynku polskim.
|